Allereerst een vleugje geschiedenis...
In mei 1985 werd er door Van Hool een prototype van een nieuw bustype de wereld ingestuurd. Het type kreeg de naam "A280" en werd uitgevoerd in een driedeursversie. Na vele proefritten en persvoorstellingen, belandde deze A280 uiteindelijk bij Robbrecht, alwaar hij het nummer 262135 zou dragen.
Het was ook deze bus die dus de grondlegger was van het onderstaande type: de A500. Inmiddels is de A500 met uitsterven bedreigd: de Oost-Vlaamse reeks werd in 2003 reeds buiten dienst gesteld, waardoor er bij De Lijn enkel nog bussen van dit type rijden in het Limburgse. Ook in Kortrijk rijden er nog enkele exemplaren, te weten dat dit oorspronkelijk wel buiten dienst gestelde Limburgse bussen zijn die wegens bustekorten in Kortrijk werden gestald. In Kortrijk is de afvoer reeds begonnen en ook in het Limburgse zal de afvoer niet zo heel lang meer op zich laten wachten.
Bij de MIVB in Brussel is deze reeks ook nog nauwelijks aanwezig, door de nieuwe reeksen newA330 en Citaro G die de voorbije 2 jaar in dienst werden gesteld. Daar blijven slechts nog enkele bussen over voor de rijschool en de speciale diensten.
Alleszins is de reeks in het Limburgse straatbeeld nog steeds vertegenwoordigd. De 3226 vertrekt op 1 april 2008 dan ook naar Herentals met lijn 15B ter hoogte van het station van Geel.
dinsdag 3 juni 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Verkeerd !!!
In de Stelplaats van Knokke(Knokke-Heist) rijden nog de 2921 tot en met 2930 rond en die zullen daar nog 'jaren' rondrijden !!!
Guido.
Hoi,
Dat zijn A600, geen A500!
Groeten,
Maikel
Inderdaad, ge hebt gelijk.
Had het maar later gezien en toen was het bericht reeds de wereld ingestuurd, waarvoor mijn excuses.
Guido uit Brugge.
Niet erg hoor :-).
Iedereen maakt fouten!
Bedankt voor je bezoek alleszins :-).
Groeten,
Maikel
Maikel, 'k weet dat je Brussel niet echt graag hebt, maar de MIVB heeft nog 35 A500's in actieve dienst, bovenop 6 die exclusief rijschool doen en de 30 A500SP's (speciale diensten).
Oeps, foutje. Alleszins, lang zullen ze daar ook niet meer rijden :-).
Er worden er 20 van die op actieve dienst afgevoerd deze zomer, maar voor de rest is het quasi zeker dat ze tot eind 2009/begin 2010 nog zullen moeten meegaan. 't Is maar wat je lang noemt :).
Een reactie posten